پاورپوينت درس 9 كار و فناوري پایش رشد و تکامل کودک

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

پاورپوينت كار و فناوري پايه نهم دوره اول متوسطه درس نهم پایش رشد و تکامل کودک

پاورپوينت درس نهم كار و فناوري پايه نهم پایش رشد و تکامل کودک

پاورپوینت درس نهم پایش رشد و تکامل کودک آمادگی دفاعی پایه نهم

پاورپوینت درس 9 پایش رشد و تکامل کودک آمادگی دفاعی پایه نهم

پاورپوینت درس نهم آمادگی دفاعی پایه نهم درس پایش رشد و تکامل کودک

پاورپوینت درس 9 آمادگی دفاعی پایه نهم درس پایش رشد و تکامل کودک

پاورپوينت پایش رشد و تکامل کودک درس نهم كار و فناوري 9

پاورپوینت پودمان پایش رشد و تکامل کودک آمادگی دفاعی پایه نهم

پاورپوينت درس نهم كار و فناوري پايه نهم پودمان پایش رشد و تکامل کودک

 

¢روش‌ها و ابزارهاي پايش (ارزيابي) رشد كودك
اندازه گیری وزن

¢یكي از معیارهای مهم رشد کودک، وزن او است. اولین توزین باید در زمان تولد صورت گيرد كه در تشخيص و پيش‌بيني وضع آينده نوزاد بسيار اهميت دارد و از نظر پايش رشد و تفسير روند رشد در آينده بسيار مفيد است. اين اندازه‌گيري‌ها تا پايان پنج سالگي بايد به طور مرتب انجام گيرد تا بتوان روند رشد كودك را ارزيابي و تفسير كرد و هر گونه تغيير در روند طبيعي رشد را به سرعت تشخيص داد و اقدامات لازم را هر چه سريعتر انجام داد.

¢روش كار

¢توزين شيرخوار از بدو تولد تا شش ماهگي به وسيلة ترازوي كفه‌اي مخصوص كودكان انجام مي‌شود. براي توزين، ابتدا روي كفة ترازو را با يك پوشش بسيار نازك مي‌پوشانند و وزنه‌ها را به حالت تعادل قرار مي‌دهند و صفر ترازو را مي‌خوانند. سپس كلية لباس‌هاي كودك را بيرون مي‌آورند و كودك را به حالت درازكشيده يا نشسته (بر حسب سن و توان نشستن) بر روي آن قرار مي‌دهند. آنگاه روي صفحة مندرج را مي‌خوانند و عدد مربوطه را ثبت مي‌كنند.

اندازه‌گيري قد: به دو روش خوابيده و ايستاده انجام مي‌شود.

اندازه‌گيري به روش خوابيده: از اين روش براي نوزادان و شيرخواراني كه نمي‌توانند بدون كمك بايستند استفاده مي‌شود. كودك روي سطح اندازه‌گيري مخصوصي، مطابق شكل ص بعد به حالت خوابيده قرار مي‌گيرد كه در بالاي ان تخته ثابت سر و در پايين آن تخته متحرك پا قراردارد. در كنار صفحه اندازه‌گيري يك نوار مدرج وجود دارد كه بايد ميلي‌مترهاي ان مشخص باشد. طول بدن كودك از فاصله بين تخته سر تا پا تعيين مي‌شود.

اندازه‌گيري قد به روش ايستاده: از اين روش براي كودكان بالاتر از سه سال كه قادرند به خوبي بايستند استفاده مي‌شود. در اين روش اندازه‌گيري، يك نوار مدرج غيرقابل ارتجاع بر روي ديوار، مطابق شكل دوم صفحه بعد، نصب مي‌كنند. قد كودك را بدون كفش با قامت كاملاً صاف، به طوري كه پاشنة پايش به ديوار يا صفحة قدسنج بچسبد و سر هيچ كشيدگي به طرف بالا نداشته باشد، اندازه مي‌گيرند.

¢اندازه گیری قد

1.روش خوابیده برای نوزادان و شیرخواران

2. روش ایستاده برای کودکان بالاتر از سه سال

اندازه گیری محيط هاي بدن

1. اندازه گيري دور سر

2. اندازه گيري دور بازو

¢اندازه دورسر

¢اندازه دورسر یک معیار مهم ارزیابی و تشخیص اختلال در رشد مغز است كه معمولاً تا سی و شش ماهگی باید به طور مرتب اندازه گیری شود.

¢روش كار: كودك را در حالت خوابيده قرار مي‌دهند، سپاس با استفاده از متر نواري غيرقابل ارتجاع، مطابق شكل، دور سر كودك از قسمت پشت سر تا روي پيشاني اندازه گرفته مي‌شود و در برگ مخصوص ثبت مي‌گردد. معمولاً اندازة دور سر سر نوزاد در هنگام تولد حدود 34 تا 37 سانتیمتر است، كه در سه ماة اول زندگي هر ماه دو سانتي‌متر به آن اضافه مي‌شود. پس از آن تا دو سالگي به تدريج ده سانتي‌متر ديگر به دور سر افزوده خواهد شد.

¢

 

¢اندازه گیری دور بازو

در بررسي‌هاي جمعي، زماني كه امكان وزن كردن ميسر نباشد از اندازة دور بازو استفاده مي‌شود. ازاین شاخص براي ارزيابي لاغري و در واقع سوء تغذیه پیشرفته استفاده می شود ولي براي پايش رشد، شاخص حساس و مناسبي نيست.

¢

براي اندازه گيري دور بازو، ابتدا نقطه وسط بازو يعني بين آرنج و سر شانه را تعيين كرده و علامت مي گذارند.

سپس در محل علامت گذاري شده به وسيله متر نواري غير قابل ارتجاع ، دور بازو را اندازه مي گيرند

¢نمایه ها و شاخص های ارزیابی وضعیت رشد کودک

¢نمایه توده بدن(BMI)

شاخصی برای ارزیابی میزان چاقی بدن است.  اين نمايه از تقسيم وزن بر حسب كيلوگرم به مجذور قد بر حسب متر به دست مي‌آيد. این نمایه ترکیب وزن، قد و سن را برای کودک در یک معیار واحد نشان می دهد. براي محاسبه نمايه توده بدن از رابطه زير استفاده مي‌شود.

مثال: نمايه توده بدن يك نوجوان پانزده ساله با قد 165 سانتي‌متر (1.65 متر) و 55 كيلوگرم چقدر است؟
نمودار نمايه توده بدن براي سن ويژه دختران و پسران 5 تا 19 ساله

تكامل كودك

تكامل به تغييرات عملكرد فرد، كه تحت تأثير محيط عاطفي و اجتماعي قرار مي‌گيرد، اطلاق مي‌گردد. عوامل موثر بر تكامل كودك در نمودار اين صفحه و صفحه بعد آمده است.

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 18431 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 18

حجم فایل:2,613 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل