طراحی درس‌افزار ریاضی(1) وتأثیر آن بر یادگیری و يادداري مبتني بر نظريه آندرسون دانش‌آموزان پسر


چکيده

هدف کلي پژوهش حاضر طراحي درس‌افزار درس رياضي(1) و تأثير آن بر ميزان يادگيري و يادداري دانش‌آموزان پسر سال اوّل دبيرستان‌هاي شهرکرمانشاه مي‌باشد. پژوهش از نوع کاربردي و با روش نيمه تجربي است. جامعه آماري شامل کليه دانش‌آموزان پسر پايه اول دبيرستان‌هاي ناحيه يک شهر کرمانشاه به تعداد 1400 نفر که به روش نمونه در دسترس شامل دو کلاس 40 نفري با انتخاب تصادفي در دو گروه شاهد و آزمايش قرار گرفتند. روش پژوهش شبه آزمايشي با پيش آزمون و پس آزمون مي‌باشد. ابزار جمع‌آوري داده‌ها، طراحي سؤالات محقق ساخته بر اساس محتوي کتاب رياضي است. در مرحله اوّل پژوهش از هر دو گروه آزمون به عمل آمد و در مرحله دوم طي 5 جلسه 5/1 ساعتي، مبحث درس به دانش‌آموزان گروه آزمايش با کمک درس‌افزار طراحي شده و ابزار آموزش داده شد. در پايان با اجراي پس آزمون از گروه آزمايش و کنترل ميزان يادگيري دو گروه بر اساس طبقه‌بندي آندرسون بررسي شد. مقايسه ميانگين نمرات پس آزمون بين دو گروه آزمايش و کنترل نشان داد که يادگيري بر اساس طبقه‌بندي دو بعدي آندرسون در بعد دانش(طبقه‌هاي امور واقعي، مفهومي و روندي) با بعد فرآيند شناختي (طبقه‌هاي يادآوردن، فهميدن و به کار بستن) تفاوت معناداري وجود دارد. اما در بعد دانش( طبقه‌هاي امور واقعي، مفهومي و روندي) با بعد فرآيند شناختي (طبقه‌هاي تحليل کردن، ارزيابي ) تفاوت معناداري وجود ندارد.

نتيجه کلي پژوهش نشانگر آن بود که آموزش با کمک چندرسانه‌اي و يادگيري دو بعدي دانش‌آموزان، بر اساس طبقه‌بندي آندرسون تأثير دارد.

 

کليد واژه : چند رسانه، يادگيري، بعد شناختي، بعد دانش، طبقه‌بندي آندرسون، رياضي .

 

 

دسته بندی: پایان نامه و پروژه دانشگاهی » رشته ریاضی

تعداد مشاهده: 735 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 100

حجم فایل:2,704 کیلوبایت

 قیمت: 9,000 تومان

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.

  پرداخت و دریافت فایل