دانلود تحقیق در مورد ترور و تروریسم

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته علوم سیاسی (آموزش_و_پژوهش)
این فایل در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و استفاده میباشد


ترور و تروريسم
دوران تاريخي ترور
دين و ترور
فعاليت بر ضد ترور
ريشه هاي خشونت و ترور
استراتژي تروريستي و سيستم سازماني
ترور و جرم شناسي


مقدمه:
ايجاد جو ترس و وحشت با قتل و غارت هاي بي دليل و نامرئي تهديد و ارعاب از طريق گوناگون ترور ناميده مي شود. و به طور كلي ترور ماركي است براي بسيج افكار عمومي عليه هر فرد ياگروه و نظام و مكتبي كه در برابر آمريكا و امپرياليسم غرب به كار مي رود.
و ترور روشي نيست كه هميشه به تنهايي مورد استفاده ماركيست ها قرار مي گيرد بلكه به طور كشورهاي سرمايه داري و گروه هاي راست گرا از همان روش و وسايل اقدام به ترور و ايجاد وحشت مي نمايد و ويژگي اصلي ترور سير اشاعه و وحشت است.
درتروريسم ترور هدف نيست بلكه وسيله اي است و وسيله بسيار مهم براي تحصيل وصول به هدف مي باشد و قبل از هر چيز بايد بگوئيم هر عمل خشونت بار ترور نمي باشد يعني نبايد درگيري بين دو نفر و يا ديوارهاي خشونت بار فردي را جز اين تعريف به حساب آوريم براي ايجاد يك نظام اجتماعي عاري از خشونت و ترور به جاي اينكه اعمال خشونت بار را با مجازات و تنبيه بازداشت بدون شك سالم ترين اصلاح شرايط به وجود آورنده و مشروع نشان دهنده اعمال خشونت و ترور مي باشد اقدام به يك عمل خشونت بار هميشه يك روش قانوني  مشروغ نيست حتي حوادث خشونت بار در بعضي موارد از كشورها مي تواند به عنوان يك وسيله كنترل و يا يك وسيله تغييرات سياسي به كار مي رود.
و تلاش هاي جهاني براي مبارزه با ترور مساله را با كنار گذاشتن اين و چه كار باهداف سياسي مورد ارزيابي قرار داده و از نظر حفظ نيروي حاكم و موقعيتشان مورد توجه قرار مي دهد.
تاريخ معاصر ايران بدون شك پيچيده ترين دوره تاريخي اين سرزمين است زيرا در اين دوره جامعه ما با تبعيت از تحولات بين المللي تن به شديد ترين دگرگوني ها در تمامي زمينه هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي داد.
تا سالهاي اول قرن بيستم سازمان اجتماعي و ساختار سياسي كشور هنوز مبتني بر علائق قومي، قبليه اي و احساسات و باورهاي سنتي بود در اين سال ها فقط   از كل جمعيت ده ميليوني كشور در شهرها زندگي مي كردند در حالي كه ماكس وبر جامعه شناس آلماني يكي از شرايط توسعه پذيري اقتصادي را حجم بالاي شهر نشيني مي داند.
نه تنها پائين بودن سطح شهر نشيني بلكه ايران دردوره مورد مطالعه هيچكدام از شرايط توسع يافتگي و تحول پذيري سياسي اقتصادي را نداشت دور افتادگي شهر ها با شرايط اقتصادي فرهنگي متقارن و حتي متضاد و جدئي شهر از روستا و جدائي مردم از يكديگر پائين بودن سطح فرد اجتماعي- بي تفاوت بودن نسبت به نوع و رفتار حاكميت نگرش تقدس آميز نسبت به شاه و حاكم و بي رقيب و معارض بودن شاه سست بودن عوامل همبستگي ملي و حاكم بودن عواطف بيگانه گريزي در ميان مردم و حكومت كشور ما را در يك محيط مسدود و شرايط محدود قرن توده ها و شهرها موجب شده بود تا حس مشاركت پذيري و تحول خواهي در ميان ما رشد نكند اما اين شرايط بر سرعت متحول گرديد زيرا تحولات سريع سرمايه داري در غرب و بروز انقلاب بروژوا و موكراتيك و اصلاحات اجتماعي، مذهبي به صنعتي طي قرن نوزدهم دنياي غرب را با كمبود مواد خام و بازار فروش كالا روبرو كرد.
واژه ترور و ترروريسم:
ترور واژه اي سياسي است كه اهداف سياسي را تعقيب مي‌كند بنابراين تروريسم به عنوان يك مكتب خود را مجاز مي داند، براي رسيدن به اهداف خود از هر وسيله و هر شيوه اي بهره گيرد.
در لغت نامه روابط بين الملل ذيل كلمه Terrorism آمده است كه «ترور و تروريسم به فعاليت هاي بازيگران دولتي و غير دولتي كه شيوه و تمهيدات خشن را در اعمال خود براي رسيدن به اهداف سياسي به كار مي برند اطلاق يم شود همه منابع اذعان دارند كه ترور يك اقدام سياسي براي نيل به اهداف سياسي است اما نوع اين اقدام اهميت چنداني ندارد ممكنت است يك قهرمان فريب خود را و يا يك سرمايه دار رقيب خويش را با كشتن از سر راه خود بردارد. اين اقدام تروريست گرچه به عنوان عملي تروريستي شناخته شده است. ترور دو حالت دارد: در حالت اول شخص يا اشخاصي با انگيزه سياسي كشته مي شوند تا مانع يا موانعي از سر راه هدفي سياسي برداشته مي شود حالت دوم عبارتند از: احساسات و عكس العمل هايي كه اين ترور در جامعه به وجود مي آيد از نظر لغوي اين ترور نيز ترور Terror يا Terrour به معني حاكم شدن شرايط ارعاب و دلهره در جامعه است اما  عملا ترور به معني كشتن مصطلح شده. زيرا ترور موفق به تروري اطلاق مي شود كه مضروب با ضربه جنارب به قتل مي رسد مضافاً اين كه نوع حربه اهميت ندارد التبه در اين جا مراد ترور سرخ است يعني تروري كه با كمك اسلحه اعم از سرد و گرم و به قصد كشتن صورت مي گيرد كه گاهي ممكن است منجر به قتل نشود كه در اين صورت ترور ناموفق ناميده مي شود. اما در هر حال صورت منظور از ترور به كارگيري هر وسيله ابزار و شيوه اي جهت حذف فيزيكي رقيب يا رقبا از صحنه سياست است اين وسايل مي تواند شامل سلاح هاي سرد و گرم سود جستن از سموم مختلف تصادم هاي ساختگي و … حتي مورادي جزئي وجود دارد كه شخص در نتيجه تهديد شخصي ديگري مجبور به خود كشي شده است (ميلتر نيز از اين نوع استفاده مي كرده است)
گاهي تبعيد كردن مخالفين كه باعث دور كردن آنان از صحنه سياست مي شود به حساب ترور مي گذارند.
ترور سرد مثل جنگ سرد شيوه جديد از ترور است كه معمولا تعقيب كيفري ندارد در اين نوع ترور عامل ترور با هياهو، جنجال و تبليغات از طريق رسانه هاي حجمي و انتشار مقاله و كتاب و حتي ساختن فيلم هاي جعلي رقيب را متهم به اعمالي مي‌كند كه پايه و اساس واقعي ندارد اين تهمت ها مي تواند شامل مصرف مواد مخدر، روابط نامشروع، رشوه دهي و رشوه گيري و … مي باشد ممكن است اين شيوه يعني ترور سرد در رقابت هاي اقتصادي، ورزشي وهنري نيز به كار گرفته شود اما همان طور كه مي دانيم ترور عمدتاً بايد هدف سياسي را تعقيب كند.

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته علوم سیاسی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3873 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 23

حجم فایل:77 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل